Menu Close

Професионална оријентација

 

           Куда после основне школе??? 

 

Скоро да сте на крају осмог разреда. Ускоро ћете се наћи пред једном од важних животних одлука пред одлуком која ће у великој мери да утиче на вашу будућност. Опредељење за једно занимање  или школу није  само избор онога што ћете радити и што ће вам се дешавати неколико година већ целог живота.

Избор занимања одређује и твој будући материјални положај и брзину запошљавања – односно одређује квалитет твог будућег живота. Избор занимања не сме бити резултат недовољно промишљеног или случајног опредељења. Током твог досадашњег школовања сигурно је било прилике да чујеш и да рaзмишљаш о многим питањима везано за избор занимања и средње школе.О томе је било разговора са разредним старешином, наставницима и стручном службом.

Као прво потребно је упознати што више занимања да би се међу њима открила она која нас посебно интересују. Важно је да се има што јаснија представа о својим способностима и интересовањима. Ако се жели брже и лакше запослење потребно је сазнати за којим се занимањима осећа повећана потреба.

Избор занимања није једноставан чин. Одлуку мораш донети самостално а ми у школи ћемо ти помоћи. Зато мораш знати каква све занимања постоје  шта и како се у њима ради и у каквим условима. Треба се потрудити да стекнеш преглед о што ширем кругу занимања а не само о онима што за које ти се чини да их добро познајеш.Можда се баш међу занимањима о којима нешто начујеш или о којима ништа не знаш крије оно право.

Како се информисати???

Твоји родитељи, рођаци, пријатељи и др. ти такође могу пружити одређене информације. Нарочито су важни родитељи који су највише заинтересовани за твој будући избор и зато се сигурно труде да ти пруже информацију и подршку. Међутим, сви они намерно или ненамерно износе своја лична мишљења која су једнострана а не ретко и под утицајем њихових лоших искустава везаним за појeдине фирме, плате и сл. А када су у питањu занимања којима се они не баве тада и информације могу бити и нетачне. За исто занимање неко ће ти рећи да јe тешко, а неко да је сасвим лако. Неко ће ти рећо да је тамо најтежа математика а неко хемија и сл. Ко је у праву? Из њиховог личног угла сви су у праву јер људи се међусобно разликују. Немој дозволити ако неко каже да је тешко да аутоматски одбијеш да  размишљаш о том занимању или да се брзоплето одлучиш што је неко рекао да је то лако и лепо. Провери то и код других. Узмемо пример једне медицинске сестре која је (док је била ученик основне школе) волела тај позив јер јој се чинио тако леп и није тежак. Посматрала је само како прима здравствене књижице, прозива код лекара, изврши нека хитну интервенцију исл. Пошто је била добар ђак наравно да је уписала средњу медицинску школу и  завршила. Проблем наступа тек кад је засновала радни однос и кад је видела шта све  мора да ради и са каквим случајевима се среће, тек је тад схватила да то занимање није за њу и морала је да се преквалификује.

Наставници ти могу доста помоћи али не може се очековати да ти неки наставник пружи информације о било ком занимању кога се ти сетиш.У принципу наставници мање или више познају занимања у којима предмети које они предају долазе до изражаја. На пример наставник хемије вероватно добро познаје занимања из облати производње и прераде хране, хемијске и фармацеутске технологије, металургије и сл. Наставник биологије занимање из области пољопривреде, шумарства а донекле и здравства. Наставник физике и наставник техничког образовања вероватно добро познају занимања из области машинства и обраде метала, електро технике и обраде дрвета. Део тога су сигурно кроз наставу и саопштавали а верујем да ће они врло радо дати и шире информације. На часовима одељенске заједнице предложите да скупите сва питања и да заједнички тражите информације од наставника. За то вам помажу и радионице у оквиру програма професионалне оријентације. Али зато морате да закажете разговор са наставником и саопштите циљ. А и ви мора да се припремите да  постављате питања и мало водите разговор са њим – не чекати да то иде стихијски. Није лоше забележити унапред шта би разговарао са наставником, или било којим другим стручњаком. У сваком случају не смете да дођете неприпремљени на информативни разговор.

Постоји мноштво извора из којих можеш стећи увид у свет занимања али не смеш се ни случајно ослонити на један извор.  Мноштво занимања: Које је за мене? –Дилеме:да ли  једногодишње, двогодишње, трогодишње,четворогодишње стручне школе или гимназија. Школовање које одмах оспособљава за рад или школовање које омогућава наставак учења на вишим школама и факултетима.

                                НЕКА ОД ЗАНИМАЊА

  • КУЛИНАРСКИ ТЕХНИЧАР

ОПИС ПОСЛА:  Кулинарски техничар дочекује и испраћа госте, брине о послуживању, гостима, амбијенту. Познаје кухињу фирме где ради, упућен је у домаћа и страна јела, пића. Опис овог посла одговара руковођењу ресторана, дакле -менаџер ресторана.

ПОЖЕЉНЕ ОСОБИНЕ И КВАЛИФИКАЦИЈЕ: Особа треба да буде енергична, комуникативна, љубазна, елоквентна. Кулиарски техничар би требало да познаје бар један страни језик.

ЗАПОШЉАВАЊЕ: Особа која заврши овај образовни профил може да ради у свим угоститељским објектима, хотелима, одмаралиштима. До посла се лако долази и потражња је у порасту.

  • ТУРИСТИЧКИ ВОДИЧ

ОПИС ПОСЛА: Туристички води објашњава и показује туристима природе лепоте, културно историјске споменике, уметничка дела и етнографске знаменитости. Причају туристима о важним историјским догађајима и особама везаним уз одређене локалитете, грађевине или историјска раздобља. Такође дају информације о појединим местима и подручјима, обично предводе групу туриста и пружају наведене информације на неком од светских језика или групе језика. Морају деловти сигурно и уверљиво владати подацима које пружају и бити спремни за додатна питања. Туристички водичи раде и послове туристичких пратилаца обављајући оперативне послове у вођењу и праћењу туриста , брину о њиховим исправама и преласку граница и дају им информације око смештаја и боравка у том месту или држави. Као и многе практичне савете, као како и где променити новац, о добрим ресторанима, о повољној куповини итд.

ПОЖЕЉНЕ ОСОБИНЕ: Туристички водичи и пратиоци требају знати што више страних језика, познавати различите културе и имати општу културу.Морају бити комукативни и сусретљиви, као и у доброј физичкој кондицији због честих путовања. Морају имати и добре организацијске способности и сналажљивост у непредвидивим ситуацијама.

  • ЕКОНОМСКИ ТЕХНИЧАР

ОПИС ПОСЛА: Занимање које спада у подручје рада Економија, право и администрација

ПОЖЕЉНЕ ОСОБИНЕ: Захтева тачност, уредност, организованост, темељност, предузимљивост, одлучност, промишљеност, одговорност и самопоуздање.

По завршетку школовања економски техничар обавља књиговодствене, комерцијалне, рачуноводствене или послове на истраживању тржишта. Након завршетка средњље школе могу радити у свим врстама предузеће, банкама, поштама, образовним и културним институцијама, приватно вођење књига а могу основати своја сопствена предузећа или да наставе школовање на неком од Факултета.

Да би имао потпунију слику односно представу о занимањима  и некој од средњих школи, можеш се упознати у свакој школи поготову кад буде ДАН ОТВОРЕНИХ ВРАТА.

Шта то значи: Негде у мају месецу све школе одреде дан кад могу да их посећују будући ђаци са родитељима и тад ћеш добити све информације што те интересују.

Припремите се мало боље за разговор односно знај  шта ћеш  питати. Обавезно и оно питање – где могу све да радим са завршеним занимањем и шта могу да упишем ако наставим школовање?

Али, ако нисмо на време учинили напор да се упознамо са што више занимања велика је вероватноћа да ћеш направити погрешан корак. А шта то у првом плану значи? Готово да нема ученика коме часови из неког предмета нису задовољство. Замислите да вас неко осуди да годинама имаш по 6-7 часова из таквог предмета.Слично задовољство те може снаћи ако непажљиво бираш своје занимање. И тако током година постаћеш обично гунђало, припадаћеш кругу незадовољних и мрзовољних који не воле свој позив.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *